Ordet hen

 Källa hönbild: http://niomanadersvantan.com/2012/05/09/hen/
 
 Idag hade jag en konversation med mina klasskompisar som handlade om ordet hen. Eftersom namnet på denna blogg heter just hens hörna, kände jag att det var aktuellt att skriva ett blogginlägg om ämnet. 
  Hen är ett könsneutralt pronomen. Ordet ska alltså användas när man syftar till en person, men inte vill eller kan avslöja könet. Ordet kan också användas för att undvika att avslöja sina fördomar om kön eller sexualitet. Hen är användbart hela tiden för att undvika att männsikor blir sårade.
 Diskussionen vid matbordet idag handlade bland annat om att hen är så mycket mer än bara ett vanligt ord. Hen är ett politiskt och laddat ord. Ett ord man använder för att göra ett ställningstagande.Om detta är jag beredd att hålla med. Hen är väl ingenting en vanlig medelsvensson slänger ur sig på fredagskvällen framför Doobidoo? Hen är sådant som feminister håller på med. Min kompis pratade en gång om en nära vän till honom som kunde använda ordet hen så elegant. För henne var det ingen grej och då blev det den mest naturliga saken i världen. Både för henne och för folk runt omkring henne. För henne var hen lika lätt att säga som ordet potatis. Så vill jag att det ska vara. Ordet ska inte ha en politisk laddning. Eller en politisk anknytning. Det ska bara vara ett ord. Samhället kommer inte bli jämställt bara för att vi går omkring och säger hen till varanadra. Men att använda ordet hen gör livet lättare och fördomar behöver inte längre prägla valet av hon eller han. Ibland behöver man inte könsbestämma människor. Att inte låta fördomarna om könen ta för stor plats är en bit på vägen. Det kan i alla fall ge hopp om att det kanske en dag blir bättre. 
 
 
Lussekatt på er! 
 
 
Postat av: hilde

Bra att någon klargjorde hen till dess rätta betydelse!

2012-11-28, 21:23:04 - URL: http://franhjartat.webblogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: