En suckandes tanke kring skolan

Just nu har jag enormt mycket i skolan. Jag har uppgift, på uppgift, på uppgift. Så fort jag blir klar med en uppgift måste jag börja med en annan. Jag måste ägna varje helg åt att plugga och ägna timme efter timme på uppgifter som jag egentligen inte är jätteintresserad av. Detta gör mig stressad. Jag blir spänd i hela kroppen och knutarna i ryggen blir bara fler och fler. Jag har dessutom tendens att få magkatarr som gör att jag får sura uppstötningar och ont i magen. I tider som dessa blir jag enormt arg och ledsen på Jan Björklund och hans skolpolitik. Han menar att flummet ska bort och skolan ska vara på riktigt. Detta förstår inte jag. När jag blir såhär stressad, gör uppgifterna för att jag måste, och därmed saknar all insperation lär jag mig ingenting. Verkligen ingenting fäster sig. Jag hade prov förra veckan i psykologi. Det var superstressig att plugga och jag fick halvpanik flera gånger. Den här veckan har jag förträngt i princip allt från det provet. Varför gjorde jag provet i så fall?  För att få bra betyg? Det gick jättedåligt på det provet, just för att jag var så stressad.Provet gav mig helt enkelt ingenting, varken lärdom eller bra betyg. Bara tendens till magsår i framtiden. Jag kan inte tänka mig hur det måste vara för dem som går i det nya skolsystemet. Jag hade varit utbränd vid det här laget om jag har fått betyg från 6:an. Att skapa ett roligt och avslappnat klimat i skolan borde vara det politikerna strävar efter. Visst är livet fullt av utmaningar och vi kommer ofta bli utsatta för press. Men det nuvarande skolklimatet skapar inte positiv stresshantering. Det skapar snarare skoltrötta och utbrända elever. Jag har alltid tyckt att skolan är kul. Men just nu orkar jag inte mer. Jan Björklund, JAG ORKAR INTE MER!
 
"Skolan ska vara hård" - Jan Björklund, kungen av flum
 
Källa: http://ungvansterkiruna.wordpress.com/page/3/
Postat av: Felicia Oppelt

Nu blev jag arg. tycker synd om alla stackars små barn när jag redan är skoltrött nu, när kommer deras skoltrötta anda att komma? Snarare än vi tror, tror jag.

2012-12-06, 19:18:00 - URL: http://feliciaart.blogg.se/
Postat av: hilde

Håller med dig till fullo om vår studiebörda just nu. Och att Janne inte riktigt har nog med erfarenhet av dagens skola för att egentligen kunna genomföra dessa beslut. Att skolan är oinspirerande erfarar jag även att många tycker, men vad är lösningen på detta? Visst så finns det mycket i livet man inte är intresserad men som man har nytta av later in life, som till exempel matte. Det är inte så många som gillar matte men det kommer att behövas i alla fall nån gång i livet.
Och detta med att skolarbete staplas på hög som sker i vårt liv just nu blamear jag endast våra lärare för då de har haft dålig kommunikation mellan varandra och uppfattning om hur mycket vi egentligen har. Dock att stressen och kraven ökar har ju regeringen ansvaret för och det är i sig kanske orsaken till vår nuvarande stress (?).
Faktum att de estetiska ämnena inte längre är obligatoriska förbryllar mig med, där kmr Jans flumhat in i bilden. Det är ämnen som är praktiska och väldigt sköna att ha när man går teoretiska program men nu då de är tillvalsämnen så tror jag många tänker att dessa ämnen inte gör någon stor nytta för mig i framtiden och bortprioriterar det. Men kanske är det just sanningen, vissa kanske inte vill ha måstet att lägga 100 p på bild, drama eller musik och då faller ju orättvisan på dem. Nu flummar jag iväg känner jag, ville bara få fram att det finns två sidor av myntet trots att jag till största del håller med om att Jan Björklund är lite av en skolnazi istället för utbildningsminister.

Svar: Håller med dig också, det finns absolut två sidor av myntet. Jag tyckte inte om bild när jag gick i högstadiet och gillade inte heller musiken på gymnasiet sådär jättemycket. Faktum är att musiken gav mig mer prestationsångest än vad t.ex. filosofin gjorde förra året. Jag hade alltså gladeligen bytt bort estet mot något annat. Kanske är det inte just ämnena som är problemet utan just att det läggs så enormt mycket fokus på betygen. För ärligt talat så är det ju det vi strävar efter i skolan. Bra betyg. Detta skapar en enorm prestationsångest och stress. Men som sagt, vad finns det för lösning på detta? Vi måste ju kunna bedöma elever på något sätt. Det jag tycker är extra jobbigt just nu är att det är så sjukt många ämnen som vi ska lära oss på en gång. Det blir kaos och stressigt. Jag har absolut ingen lösning på allt detta, men menar bara att jag tycker att nuvarande skolminister går åt fel håll. Det handlar inte om politisk tillhörighet utan mer om vad jag anser skulle vara bättre för mig och oss elever baserat på egna erfarenheter. Kram!
henshorna.blogg.se

2012-12-06, 19:41:02 - URL: http://franhjartat.webblogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: